سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://mohanna95.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

حسابداری عامل اصلی حساب‌کردن سود و زیان و وضعیت کلی یک سازمان است. شرکت‌ها با اطلاعات حسابداری است که می‌توانند به چگونگی عملکرد خود پی ببرند. هیچ سازمانی بدون واحد حسابداری و یک نرم افزار حسابداری قوی نمی‌تواند به‌صورت اصولی و در جهت رسیدن به چشم‌اندازهایی که تعیین کرده است، حرکت کند. یکی از مهم‌ترین انواع حسابداری برای سازمان‌های بزرگ در جهان، حسابداری مدیریت در آن‌ها است. حسابداری مدیریت با دیگر انواع حسابداری تفاوت‌های بارزی دارد که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم. شما نیز با ما همراه بمانید تا ببینیم حسابداری مدیریت چگونه عملکرد آینده سازمان‌ها را جهت‌دهی می‌کند.


حسابداری مدیریت چیست؟

حسابداری مدیریت به عنوان حسابداری هزینه شناخته می‌شود که فرآیند اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و و انتقال اطلاعات به مدیران اهداف سازمان است. حسابداری مدیریت گزارش‌های ماهانه یا هفتگی را برای مخاطبان داخلی سازمان مثل مدیران و مدیر اجرایی تهیه می‌کند. حسابداری مدیریت شامل طراحی و استفاده از حسابداری در داخل سازمان است. در واقع حسابداری مدیریت را می‌توان فرآیند شناسایی، گردآوری، سنجش، تحلیل و است. ارائه  اطلاعات مالی و سایر اطلاعات کمی و عملکردی نیز بر عهده حسابداری مدیریت است. این اطلاعات توسط مدیریت به منظور برنامه‌ریزی، کنترل، ارزیابی عملیات و استفاده بهینه از منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد.


اهداف حسابداری مدیریت:

اگر می‌خواهید از حسابداری مدیریت در سازمان‌ خود استفاده کنید باید در مورد اهداف آن اطلاع داشته باشید. در این‌صورت می‌توانید در راستای اهداف حسابداری مدیریت، اطلاعات مالی شرکت را مدیریت نمایید. برخی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف حسابداری مدیریت عبارتند از:

 

  • کمک به برنامه‌ریزی و شکل‌گیری سیاست‌های آینده 
  • کمک به تفسیر اطلاعات مالی 
  • کمک‌کردن به کنترل عملکرد 
  • به سازمان‌دهی کمک می‌کند
  • کمک کردن به حل مشکلات مشاغل استراتژیک
  • ارزیابی کارایی و اثربخشی سیاست‌ها

 

چه وظایفی برای حسابداری مدیریت تعریف شده است؟


  • انجام کلیه امور محوله صرفا بر اساس روش‌های مدون، آئیننامه ها و دستورالعمل‌های تصویب‌شده. و در صورت عـدم دسترسی به روش‌های لازم در زمینههای مـورد نظر یا تشخیص ضرورت تعـدیل روش‌های مـوجـود استعلام موضوع از مقام مافوق قبل از هرگونه اقدام اجرایی.
  • تهیه گزارشات خرید و فروش سه ماهه
  • تهیه گزارش و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مهلت‌های قانونی تعیین‌شده و پیگیری جهت تحویل موارد به مراجع مربوطه.
  • ارائه گزارشات مالی مورد نیاز به مسئولین مافوق.
  • تهیه گزارشات تفکیکی و آماری و نمودارهای مقایسهای مورد نیاز در هر پروژه به صورت مستمر و موردی، جهت ارائه به مدیریت.
  • محاسبه و تعدیل ذخیرههای موردنیاز در پایان دوره مالی، نظیر بازخرید سنوات خدمت کارکنان، بازخرید مرخصی، هزینه های تحقق نیافته.
  • انجام سایر وظایفی که در چهارچوب مسئولیتهای تعیینشده محول می‌گردد.

کاربردها و مزیت های حسابداری مدیریت در کسب‌وکارها

حسابداری مدیریت بسیاری از ابعاد حسابداری را شامل می‌شود ولی هدف اصلی آن، کمک به تیم مدیریت در بهینه کردن تصمیمات مرتبط با پیشرفت و رشد شرکت از طریق ارائه گزارش‌های مالی بهبود یافته‌است. در ادامه مزیت‌های حسابداری مدیریت برای کسب‌و‌کارها را شرح خواهیم داد.


  •     کمک به مدیران در تصمیم‌گیری درست

مهم‌ترین مزیتی که برای حسابداری مدیریت تعریف شده‌است، تصمیم‌گیری است. در واقع حسابدار مدیریت به کمک دانش و مهارت خود در زمینه‌های مختلفی مانند اقتصاد، آمار، ریاضی و سرمایه گذاری، با استفاده از داده‌های مالی موجود در شرکت و در نظر گرفتن سیاستهای کاری شرکت به مدیران برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک کمک می‌کند. بنابراین قدرت تحلیل اطلاعات و استفاده از گزارش‌های مالی مختلف برای پیش‌بینی درست شرایط و تقاضای بازار شرطی لازم و ضروری در حسابداری مدیریت است.

  •       برنامه ریزی صحیح در راستای تحقق اهداف

یکی از چالش‌هایی که حسابدار مدیریت با آن مواجه است، زمان‌بندی نادقیق برای بررسی و ارائه گزارشات حاصل از آن است. در واقع در حسابداری مدیریت باید توسط تحلیل مداوم اطلاعات مالی، وضعیت فرآیندهای تعریف‌شده در شرکت را بررسی کرد. این اطلاعات باید به‌طور منظم در اختیار مدیریت قرار گیرد. به کمک ارائه گزارش‌های مربوط به پیش‌بینی‌های مالی و تحلیل بودجه می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیقتری برای دستیابی به اهداف انجام داد.

  •   شناسایی مشکلات مرتبط با کسب‌وکار

گزارش‌های ارائه‌شده توسط حسابداری مدیریت در شناسایی به‌موقع مشکلات و تصمیم‌گیری در رفع آنها مؤثر است. در کنار شناسایی مشکلات، پیش‌بینی وضعیت بازار و در نتیجه افزایش سود شرکت نیز از مزایای حسابداری مدیریت است.

  •  مدیریت استراتژیک

حتما تاکنون متوجه شده‌اید که چارچوب خاصی برای وظایف و مسئولیت‌های حسابدار مدیریت تعریف نشده‌است. به بیان درست‌تر می‌توان این گونه بیان کرد که وظایف حسابدار مدیریت بنا به نیاز شرکت و خواسته مدیریت تعیین می‌شود. به عنوان هدف اصلی برای یک بازه زمانی مشخص، افزایش تولید یک خط تولید و یا یک محصول مشخص است. ممکن است مدیریت به دنبال راه‌اندازی خط تولید جدید برای شرکت تولیدی باشد. در نتیجه، بررسی در این زمینه‌ها وظایف حسابدار مدیریت را تعیین می‌کند.


تفاوت های حسابداری مالی و حسابداری مدیریت

توجه حسابداری مدیریت به آینده کسب‌وکار است در صورتی که در حسابداری مالی به اطلاعات تاریخی توجه می‌گردد. در دانش حسابداری مدیریت با استفاده از مدل‌سازی و توجه به فرضیات و احتمالات به مسائل مختلف توجه می‌شود. در صورتی که در حسابداری مالی به صورت موردی به فعالیت های مالی-تجاری توجه می‌شود. در نهایت اطلاعاتی که توسط حسابداری مدیریت یا تیم حسابداری مدیریت تهیه می‌شود، به‌خوبی توسط مدیران داخلی کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اطلاعاتی که توسط بخش حسابداری مالی تهیه می‌شود، مورد توجه سهامداران، مدیران مجموعه یا سایر ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.


حوزه‌های کاری حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت برای شرکت‌ها بسیار اهمیت داشته و وجود این شاخه از رشته حسابداری بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه می‌توانید حوزه‌های کاری حسابداری مدیریت را مشاهده کنید.

حسابداری عامل اصلی حساب‌کردن سود و زیان و وضعیت کلی یک سازمان است. شرکت‌ها با اطلاعات حسابداری است که می‌توانند به چگونگی عملکرد خود پی ببرند. هیچ سازمانی بدون واحد حسابداری و یک نرم افزار حسابداری قوی نمی‌تواند به‌صورت اصولی و در جهت رسیدن به چشم‌اندازهایی که تعیین کرده است، حرکت کند. یکی از مهم‌ترین انواع حسابداری برای سازمان‌های بزرگ در جهان، حسابداری مدیریت در آن‌ها است. حسابداری مدیریت با دیگر انواع حسابداری تفاوت‌های بارزی دارد که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم. شما نیز با ما همراه بمانید تا ببینیم حسابداری مدیریت چگونه عملکرد آینده سازمان‌ها را جهت‌دهی می‌کند.

 

استفاده از نرم‌ افزارهای حسابداری

استفاده از بهترین نرم‌افزار حسابداری یکی از مهارت‌های حسابداری است که برای مدیریت یک سازمان لازم است. بارها اشاره شد که وظیفه حسابدار مدیریت ارائه گزارشات و تجزیه و تحلیل اطلاعات عملکردی و مالی یک سازمان است .به همین دلیل وجود نیروی حسابداری مدیریت در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها بسیار حیاتی می‌باشد. البته امروزه این عملیات توسط نرم افزارهای حسابداری نیز با دقت و قدرت انجام می‌شود و احتمال اشتباهات را بسیار کاهش می‌یابد. نرم‌افزارهای حسابداری تلاش می‌کنند تا تمامیاستانداردهای حسابداری نهادهای نظارتی و مالی مانند سازمان امور مالیاتی را در خود تعبیه کنند تا مدیران مالی به‌راحتی بتوانند تمامی گزارش‌ها، صورت‌ها و اسناد مالی موردنیاز خود را به‌انحاء مختلف از آن دریافت کنند. هدف اصلی نرم‌افزارهای حسابداری سازمان‌دهی، نظم دادن و بالا بردن دقت روند ثبت معاملات یک کسب‌وکار است.


[ سه شنبه 100/5/5 ] [ 9:21 صبح ] [ مهنا نامدار ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 647